Schrijfstijl van webteksten

Er zijn vier verschillende schrijfstijlen. Welke schrijfstijl het beste bij uw website past, hangt af van uw doelgroep en doelstelling.

Informatieve schrijfstijl

Met een informatieve schrijfstijl kunt u de lezer kennis bijbrengen. Het doel is de lezer te informeren over een onderwerp. De kernboodschap van de website staat centraal.

Kenmerken informatieve schrijfstijl

  • duidelijke kernboodschap
  • neutrale woorden en objectieve toon
  • beperkt gebruik van u, jij, ik of wij

Motiverende schrijfstijl

Bij deze schrijfstijl staat het belang van de lezer voorop. Het doel is de aandacht van de lezer te trekken en vast te houden. Wilt u dat de lezer reageert of informatie opvraagt? Met deze schrijfstijl verleidt u de lezer.

Kenmerken motiverende schrijfstijl

  • belang lezer staat voorop
  • lezer wordt direct aangesproken
  • aansprekend taalgebruik 

Verkoopgerichte schrijfstijl

Bij een verkoopgerichte schrijfstijl verleidt u de lezer om een product of dienst te kopen. Een banner, call-to-action of afbeelding helpen om de lezer over de streep te trekken.

Kenmerken verkoopgerichte schrijfstijl

  • positief woordgebruik
  • call-to-action
  • visuele informatie

Servicegerichte schrijfstijl

Een servicegerichte schrijfstijl loodst de lezer door de website heen. De tekst moet precies de informatie geven die de lezer nodig heeft. Daarnaast moet de informatie behapbaar zijn.

Kenmerken servicegerichte schrijfstijl

  • gebiedende wijs
  • opsomming van stappen
  • aanklikbare opties

Met welke stijl wilt u uw lezer bereiken? Neem contact op met tekstbureau Sprakeloos en we kijken samen welke schrijfstijl bij u past.