Nieuws & Blog

Ik schrijf zelf de teksten voor mijn website!

17 April 2013

Je hoort het vaker. “Nee, ik heb geen tekstschrijver nodig voor mijn nieuwe website. Ik doe het zelf.” Stel je bent een goede tekstschrijver. Natuurlijk doe je het dan zelf. Maar wat kunnen de gevolgen zijn van jouw huisvlijt als je geen webredacteur bent?

Internetbezoekers die er een gewoonte van hebben gemaakt alle pagina's met zoekresultaten na te gaan, komen jouw website vast wel een keer tegen. Maar niet iedereen doet dat!

Wat wil je bereiken?

We gaan er even vanuit dat mensen op jouw website terecht komen. Wat wil je dan dat ze doen? Ik vul het even voor je in; Ze moeten:
  1. niet meteen wegklikken
  2. verder lezen
  3. een goede indruk van je bedrijf krijgen
  4. enthousiast worden van hetgeen je aanbiedt
  5. contact met je opnemen
  6. jouw producten of diensten kopen

Om deze 6 stappen te doorlopen, heb je tekst nodig die de lezer aanspreekt, enthousiast maakt en uiteindelijk verleidt om tot actie over te gaan.

Waarde van webteksten

Goede webteksten doen dat! Want goede webteksten zijn:
  • helder en pakkend
  • scanbaar
  • begrijpelijk
  • kort en bondig
  • geschreven voor de doelgroep
  • en ze zetten aan tot actie

Maar webteksten hebben nog een eigenschap die heel handig is. Webteksten zorgen ervoor, dat jouw website gevonden wordt. Mede dankzij zoekwoorden, thema-gerelateerde woorden en synoniemen op de juiste plek, komen bezoekers op jouw website terecht.

Verwachtingen

Voldoen de teksten op jouw website niet aan hetgeen hierboven is uiteengezet? Dan zal je waarschijnlijk jouw online verwachtingen moeten bijstellen! Bedenk dus, voordat jouw nieuwe website in de lucht gaat: een investering in zoekmachine-optimalisatie en webteksten verdien je weer terug.

En wat heb je aan een prachtig ontwerp voor jouw website, als je de afronding van je “visitekaartje” afraffelt?