Begrijpelijk schrijven

Voor websites is het belangrijk dat teksten eenvoudig gehouden worden. Een webtekst moet te scannen zijn. Lezers nemen maar drie seconden de tijd om zich een indruk te vormen van een website.

Schrijven voor uw doelgroep

Het taalgebruik moet u afstemmen op uw bezoeker. Uw doelgroep wil zich aangesproken voelen. Voor de ene doelgroep betekent dit dat uw webteksten vol staan met jargon. De andere doelgroep voelt zich juist aangesproken met jip-en-janneke taal.

AIDA-formule

De opbouw van webteksten hangt af van uw doel. Wat wilt u met uw webteksten bereiken. Wilt u uw bezoekers verleiden tot een aankoop, dan moeten uw teksten geschreven zijn volgens de AIDA-formule.

AIDA staat voor :

  • Attention (aandacht)
  • Interest (interesse)
  • Desire (verlangen)
  • Action (actie)

Omgekeerde pyramide

Wanneer u uw lezer wilt informeren, kunnen uw teksten beter geschreven zijn volgens het principe van de omgekeerde pyramide. De belangrijkste informatie komt in de eerste alinea. Bij het scannen van de website krijgen uw bezoekers meteen uw kernboodschap mee.

Kernboodschap

Een kernboodschap is de uitkomst van zes vragen die u aan uzelf stelt. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? En Hoe?

Tekstsoorten

De tekstsoort op uw website hangt af van de doelgroep. Wat verwacht de lezer van uw website? Wat biedt uw website de lezer?

  • Feiten

  • Advies

  • Overzicht

  • Emotie

  • Inzicht

  • Vermaak

  • Oordeel

  • Transactie